۵ راهکار برای تقویت حنجره در زمان خوانندگی

۵ راهکار برای تقویت حنجره در زمان خوانندگی

۵ راهکار برای تقویت حنجره در زمان خوانندگی

یکی از مهمترین اهداف تقویت حنجره داشتن صدایی بسیار زیبا برای خوانندگی است و مقاومت حنجره را برای جلوگیری از خستگی در هنگام اجرا بالا می‌برد. قطعاً شما هم افرادی با صدای رسا و پرقدرت را دوست دارید و چه بسا اینکه این صدا بسیار دلنشین خواهد بود. 
همه خوانندگان باید برای داشتن صدای رسا ورزش، هوای تازه، خواب کافی و برنامه روزانه ایده‌آل داشته باشند و تمرینات گرم کردن صدا را نیز در برنامه خود قرار دهند. تقویت حنجره در زمان خوانندگی اهمیت بالایی دارد و برای این کار نیز باید به نکات متعددی توجه داشت. در ادامه به بررسی چگونگی بهبود کیفیت صدای برای خوانندگی می‌پردازیم.

۵ راهکار مهم تقویت صدا

شاید بسیاری از افراد صدای ایده‌آلی برای خوانندگی داشته باشند؛ اما همین صدای عالی برای خوانندگی کافی نیست. این افراد باید از طریق تکنیک‌های مختلف اقدام به تقویت حنجره خود کنند و البته به عادات غذایی، رفتاری و... توجه داشته باشند. تقویت حنجره در زمان خوانندگی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که قطعاً هر راهکار و هر روش تاثیرگذاری به خصوصی دارد.

خمیازه کشیدن

یکی از بهترین راهکارهای تقویت حنجره خمیازه کشیدن است که تاثیر بسیار زیادی برای باز کردن تارهای صوتی و گلو دارد. در این روش ابتدا نفس عمیق می‌کشید، در نتیجه در همان حالت می‌توانید شروع به خواندن کرده و همزمان با آن بازدم کنید.

تکرار عصوات هام و ای

تکرار عصواتی نظیر هام و ای یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که برای تقویت حنجره می‌توانید از این روش استفاده کنید. تکرار هام از طریق بینی و گلو باعث وضوح و تقویت قدرت صوتی شما عزیزان می‌شود. برای این تمرین بدون اینکه صدای خود شما قطع شود باید همزمان کلمات دیگری را نیز تکرار کنید. برای تکرار اصوات ای نیز پشت زبان شما کمی بالاتر رفته و در این هنگام هوا به طرف مجاری بینی منتقل می‌شود. در همین زمان شما باید اعداد ،۱ ،۲ ،۳ ،۴ ۵،۴،۳،۲،۱ را نیز تکرار کنید.

انجام تمرینات کششی

از بهترین روش‌های تقویت حنجره تمرینات بدنی و کششی نظیر ژیمناستیک هستند که به شدت صدا را رسا و واضح می‌کند. هنگام انجام این تمرینات هوای کمتری جذب بدن می‌شود و قطعاً شما کاربر عزیز دم کوتاه‌تری خواهید داشت. زمانی که بدن جهت تولید صدا هوای کمتری نیاز داشته باشد، بدین ترتیب صدا رساتر و بهتر خواهد بود.

بالا بردن و باز کردن کام نرم

در پشت دهان قطعه کوچکی از گوشت به صورت آویزان به نام کام وجود دارد که برای تقویت حنجره در زمان خوانندگی مهم است. شما افرای که در کلاس موسیقی، ساز یا خوانندگی شرکت می‌کنید، بدون شک با تمامی این نکات آشنا خواهید شد. باز شدن کام جریان هوای را آزاد می‌کند و قطعاً همین مسئله لرزش صدای را نیز افزایش می‌دهد. اگر این تمرین را مداوم تکرار کنید تنفس بهتر و صدای غنی‌تری دارید؛ همچنین روی تارهای صوتی تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

تکرار آوای وی و سی

یک حنجره ساز باید به نحوه به کارگیری آوا نیز توجه داشته باشد. با تکرار آوای وی صدا پایین‌تر و معمولاً به طرف سینه هدایت می‌شود در صورتی که با تلفظ آوای سی صدا به طرف صورت انتقال می‌یابد. زمانی که شما این دو آوا را تکرار کنید باعث تقویت دو ناحیه مهمه تولید صدا می‌شوید.

نکات مهم تقویت صدا

برای تقویت حنجره راهکارهای متعددی وجود دارد؛ اما در کنار این روش‌ها بهتر است نکاتی را نیز مورد توجه قرار دهید. توجه داشتن به این روش‌ها سبب پیشرفت هرچه بیشتر شده و پروسه خوانندگی را بسیار آسان تر می‌کنند. در ادامه مهم ترین نکات تقویت صدا شرح داده می‌شوند.

گرم کردن صدا قبل از شروع

همه ورزشکاران قبل از ورزش کردن ابتدا بدن خود را گرم می‌کنند تا آمادگی تکنیک‌های سخت را داشته باشند. شما عزیزان نیز برای خوانندگی باید ابتدا صدای خود را گرم کنید تا تارهای صوتی آسیب نبینند. بهترین حرکت نیز حرکات کششی است که به تقویت صدا شما نیز کمک می‌کند.

دوست داشتن صدای خود

بسیاری از افراد از صدای خود تنفر دارند و همین مسئله به خودی خود روی اعتماد به نفس آنها تاثیر می‌گذارد. کسی که می‌خواهد یک خواننده خوب باشد باید صدای خود را بپرستد و بداند که هر صدایی به نوبه خود دارای زیبایی است. شما باید هنگام تمرین به صدای خود گوش دهید و انرژی منفی را از خود دور کنید. تمامی اساتید موسیقی، به این مورد اشاره داشته و توصیه می‌کنند خود را قبول داشته و از آواز خود لذت ببرید.

پرهیز از دخانیات

تقویت حنجره در زمان خوانندگی بستگی به بسیاری از عادت‌ها و رفتارهای ما انسان‌ها دارد. افرادی که دخانیاتی مانند سیگار مصرف می‌کنند باید بدانند که دود سیگار باعث تحریک بافت مخاطی مجرای تنفسی و همچنین تار صوتی می‌شود. دود سیگار به شدت روی تارهای صوتی تاثیر می‌گذارد و همچنین سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته گرد و غبار هم تاثیرات مخرب و منفی همانند دود سیگار روی سیستم تنفسی افراد دارند.

رفع خستگی

خستگی یکی از مهم‌ترین علائم تاثیرگذار روی صدا است. همانگونه که خستگی می‌تواند کیفیت صدا را کاهش دهد، استراحت غیر ضروری نیز به شدت کیفیت صدا را پایین می‌آورد. هیچ یک از خوانندگان نباید بی‌جهت به صدای خود بیش از اندازه استراحت دهند، چرا که باعث کم کاری تارهای صوتی و کاهش کیفیت صدا می‌شود.


نتیجه
با انجام تمرینات مناسب و تاثیرگذار می‌توانید حنجره خود را برای خوانندگی تقویت کنید. با راهکارهای تقویت حنجره قطعاً صدای دلپسندی خواهید داشت که خود نیز از شنیدن آن لذت می‌برید. البته داشتن صدایی زیبا و دلنشین به تمرینات و پشتکار شما عزیزان نیز بستگی دارد. با شرکت در کلاس آموزش موسیقی و به کارگیری راهکارهای مدرن و تاثیرگذار صدای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تقویت می‌کنید.

 قطعاً کلاس آموزش خوانندگی بسیار متعددی وجود دارد که ما به دنبال بهترین و شناخته شده‌ترین مراکز برای نتیجه مطلوب‌تر هستیم. آموزشگاه نوای شهر آشوب یکی از شناخته شده‌ترین آموزشگاه‌های موسیقی و خوانندگی است که با شرکت در کلاس‌های آواز این آموزشگاه مهارت‌های بسیار زیادی را کسب می‌کنید. در آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب کلاس آواز ایرانی، کلاس آواز کلاسیک و کلاس آواز پاپ برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید. 

همچنین شهر آشوب این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که یک جلسه کلاس آواز را مهمان شهر آشوبی‌ها باشید. در این جلسه می‌توانید با تحلیل درست و مشورت گرفتن از استاد به شناخت بهتری از استعداد و علاقه‌ی خود برسید. منتظر شما در آموزشگاه شهر آشوب هستیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط