7 راهکار برای ایجاد علاقه کودکان به موسیقی

7 راهکار برای ایجاد علاقه کودکان به موسیقی

7 راهکار برای ایجاد علاقه کودکان به موسیقی
آموزش موسیقی کودکان چند سالی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده و اکثر والدین به دنبال راهکاری هستند که علاقه کودکان به موسیقی را افزایش دهند. آموزش موسیقی کودکان نه تنها یک هنر است، بلکه مزایای زیادی برای کودکان دارد. یادگیری موسیقی در کودکان باعث تقویت هوش کودکان شده، زیرا هنگام نوازندگی، بخش‌های مختلف مغز درگیر خواهد شد. همچنین تلاش برای آموزش موسیقی کودکان باعث می‌شود که اضطراب و احساسات آن‌ها نیز کنترل شده و شما کودکی شاداب‌تر داشته باشید. شاید تصور کنید که فرستادن کودک به کلاس‌های آموزش موسیقی به تنهایی کافی است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر همراهی لازم با کودکان صورت نگیرد (خصوصا در منزل) نه‌تنها نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد؛ بلکه کودک از یادگیری موسیقی دلزده شده و از ادامه یادگیری سر باز می‌زند. درصورتی که شما هم به دنبال راهکار برای آموزش موسیقی کودکان هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
 
 

راهکارهای کاربردی برای علاقه کودکان به موسیقی

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، آموزشی موسیقی کودکان مزایای زیادی دارد و والدین تمایل بسیاری به یادگیری ساز و موسیقی فرزند خود دارند، اما معمولا یک مشکل وجود دارد؛ عدم علاقه کودکان به موسیقی. درصورتی که علاقه کودکان به موسیقی به میزان کافی نباشد، تمایل آن‌ها برای یادگیری کاهش پیدا کرده و نتیجه مطلوب برای شما حاصل نخواهد شد. در ادامه ما 7 راهکار کاربردی برای افزایش علاقه کودکان به موسیقی ارائه خواهیم دارد که به شما کمک می‌کند تا تجربه خوبی از آموزش موسیقی کودکان داشته باشید. 
 

1. موسیقی را به عنوان یک تفریح برای کودک خود تعریف کنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر والدین در فرآیند آموزش موسیقی کودکان مرتکب می‌شوند، اجبار کردن یادگیری و تحمیل فشار برروی کودک است. بهترین راه ایجاد انگیزه برای آموزش ساز کودک، نشان دادن این یادگیری به عنوان یک تفریح و سرگرمی است. همین راهکار ساده به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارها برای افزایش علاقه کودکان به موسیقی است. یکی دیگر از نکاتی که باید در خصوص آموزش موسیقی کودکان مدنظر داشته باشید، آزاد گذاشتن او برای تمرین است. برای مثال زمان تمرین را با مشورت خود کودک انتخاب کنید یا گاهی برای ایجاد تنوع اجازه دهید کودک ساز خود را به هر نحوی که می‌خواهد بنوازد تا انگیزه او برای یادگیری چندین برابر شود.
 

2. به کودک خود حق انتخاب دهید

یکی دیگر از راهکارهای علاقه مند کردن کودک به ساز، خرید ساز به سلیقه آن‌هاست. کودک شما نباید حتما ساز مشابه شما را یاد بگیرد یا طبق سلیقه شما تحت آموزش قرار بگیرد. بهترین راه برای آموزش موسیقی کودکان این است که شما انواع ساز را به کودک خود معرفی کرده و در نهایت طبق سلیقه او ساز مناسبی را خریداری کنید. بهتر است برای یادگیری بهتر با مدرسین حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا سازهای مناسب سن کودک را به شما معرفی کند.
 

3. چالش‌های جذابی را برای یادگیری کودک خود تعیین کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای علاقه مند کردن کودک به ساز، استفاده از چالش‌های جذاب در فرآیند یادگیری است. ایجاد فعالیت‌های جذاب یا سرگرمی‌های موردعلاقه کودک باعث می‌شود که یادگیری ساز همانند یک تفریح در نظر گرفته شود و جنبه اجبار نداشته باشد. برای مثال شما می‌توانید سرگرمی‌های موردعلاقه کودک خود مانند بازی‌های کامپیوتری را به عنوان پاداش برای تمرین ساز در نظر بگیرید. اگر شما نیز ساز می‌نوازید، می‌توانید با یک همنوازی زیبا به ایجاد انگیزه در کودک برای ساز زدن کمک کنید.
 

4. دستاوردهای کودک را جشن بگیرید

یادگیری و آموزش موسیقی کودکان، همانند بسیاری از کارهای دیگر دارای پستی، بلندی، شکست و پیروزی است که گاهی اوقات تحمل سختی‌ها و شکست‌ها برای کودکان سخت است؛ بنابراین نیاز است تا شما پس از هر دستاورد کودک خود او را تشویق کرده و جشن کوچکی بگیرید. تشویق کودکان باعث می‌شود که فرزند شما متوجه شود که کار او نتیجه‌ای دارد و از ادامه کار لذت ببرد. سعی کنید تا در تمامی مراحل از کودک خود حمایت کنید و مشوق او باشید.
 

5. با کودک خود همخوانی کنید

یکی دیگر از کارهایی که باعث می‌شود تا کودک شما تجربه خوبی از نواختن ساز داشته باشد، همخوانی با آن است. بهتر است خودتان نیز با کودمتان همراهی کرده و یک کنسرت کوچک دو نفره ترتیب دهید. همین کار ساده و کوچک باعث می‌شود تا جذابیت یادگیری موسیقی در کودکان چندین برابر شده و خاطره‌ای خوش از این یادگیری برای شما باقی بماند. 
 

6. از او بخواهید که آموزش‌های خود را به شما نشان دهد

یکی از اصلی‌ترین نکات برای افزایش یادگیری موسیقی و ساز در کودکان این است که به آن‌ها نشان دهید که یادگیری و پیشرفت آن‌ها برای شما مهم است. سعی کنید توجه لازم را به این مسئله داشته باشید و از او بخواهید موارد جدیدی را که به تازگی یاد گرفته است به شما نشان دهد. پس از شنیدن و دیدن نواختن ساز توسط کودک خود نیز او را تشویق کرده و حس خوب دیدن این صحنه را به وی منتقل کنید. 
 

7. یک مربی خود برای کودک خود انتخاب کنید

تمامی مواردی که پیش‌تر بیان کردیم راهکارهایی بود که شما باید در منزل رعایت کنید تا آموزش موسیقی کودکان نتیجه بهتری داشته باشد، اما بی شک مهم‌ترین مرحله برای یادگیری موسیقی این است که شما یک انتخاب درست درباره مربی فرزند خود داشته باشید. دقت داشته باشید که نحوه آموزش موسیقی به کودکان با بزرگسالان متفاوت است؛ بنابراین اگر مربی به خوبی نتواند این تفاوت‌ها را مدیریت کند، کودک شما از یادگیری موسیقی دلزده شده و ممکن است آن را رها کند. 
 

آموزش حرفه‌ای موسیقی به کودکان در آموزشگاه نوای شهر آشوب

اگر به دنبال یک آموزشگاه موسیقی با تجربه در حوزه آموزش موسیقی به کودکان هستید، نوای شهر آشوب گزینه‌ای مناسب برای شماست. مدرسین حرفه‌ای در این مجموعه همراه شما هستند تا به شما برای داشتن یک تجربه خوب در یادگیری موسیقی کمک کنند. آموزش موسیقی به کودکان نیز یکی از لاین‌های حرفه‌ای در این آموزشگاه است که به شما کمک می‌کند تا هنر موسیقیایی فرزند خود را به خوبی تقویت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها و انتخاب یک مسیر مناسب برای آموزش ساز به کودکان از طریق لینک فرم مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.  

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط